In AZ Alma hebben we een multidisciplinair zorgteam bestaande uit :

• Huidziekten (dermatologie)
  • Neus-, keel- en oorheelkunde
  • Longziekten (pneumologie)
  • Pediatrie (kinderartsen)
  • Spoedgevallen

We stellen hen verder aan uw voor via https://www.azalma.be/zorgaanbod/teams-en-centra/allergienetwerk

De dermatoloog onderzoekt de huid zowel bij kinderen, volwassenen als ouderen. Ze stelt de diagnose van contacteczeem (allergisch of irritatief), atopisch eczeem, zonne-allergie, urticaria (netelroos), angio-oedeem,... Daarnaast speelt zij ook een belangrijke rol bij beroepsgebonden dermatosen en de aanvraag bij Fonds van Beroepsziekten, bij klachten na eten van bepaalde voeding of uitgelokt door medicaties, medicamenteuze erupties (zowel lokale als systemische medicatie).

Hiervoor wordt er eerst uitgebreid naar uw verhaal geluisterd, een tijdlijn opgesteld van het voorkomen van de symptomen, alsook een standaard dermatologisch consult. Zo nodig worden er aanvullend specifieke testen ingepland.

• labo met specifieke RASTEN
  • plaktesten met standaardreeks of specifieke reeksen (cosmetica, farmaceutica, kappers, schoenen, prothese, rubbers, metalen, textiel, eigen producten),
  • photopatchtesten
  • priktesten met standaardreeks aëro-allergenen, of voedingsmiddelen en medicatie

Afhankelijk van de diagnose wordt er een behandeling ingesteld met cortisonezalf, antihistaminica, lichttherapie, systemische behandeling (ciclosporine, methotrexate), alsook de nieuwere immunomodulatoren zoals Dupilumab (Dupixent), Omalizumab (Xolair),…

Er zal ook aandacht gegeven worden aan een goede huidverzorging en algemene hygiënisch en preventieve adviezen.

Op geregelde tijdstippen worden er infosessies georganiseerd ivm atopisch eczeem voor ouders en tieners, alsook workshops “leren smeren” voor atopische kinderen en hun ouders. Indien u hiervan graag op de hoogte gehouden wordt en een uitnodiging ontvangt, dan kan u vrijblijvend een mailtje met uw gegevens sturen naar secr.dermato@azalma.be.